کد خبر 640033
تاریخ انتشار: ۱۴ مهر ۱۳۹۵ - ۱۶:۲۶

مدیر فرهنگ‌سرای «کودک و آینده»، از راه‌اندازی حسینیه کودک در 13 منطقه شهری ویژه کودکان 4 تا 13 ساله خبر داد. هر حسینیه خدمات خود را در هر شب برای 200 کودک و نوجوان پیش‌بینی کرده است؛ در مجموع پیش بینی می‌شود تا پایان دهه اول محرم که پایان این طرح نیز خواهد بود، حدود 30 هزار کودک مشهدی از این طرح منتفع شوند.

به گزارش مشرق به نقل از روابط عمومی سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری مشهد، حمید صادقی با اشاره به اینکه تبیین و تثبیت هویت شهروندی در کودکان مبتنی بر تعالیم اسلام ناب و آموزه‌های انقلابی باید صورت پذیرد؛ گفت: متاسفانه در خصوص عزاداری‌های محرم به روحیه کودکان و  نقش مشارکتی آنان، سوالاتی که ممکن است این کودکان در خصوص عزاداری‌های محرم داشته باشند و ... کمتر توجه شده است. این در حالی است که امروز اگر ما در خصوص پاسخ‌‌گویی به این نیازها وارد عمل نشویم؛ دشمنان ما با روش و شیوه مورد نظر خود و به طرق مختلف وارد عمل شده و آنچه را که خود می خواهند از عزاداری‌های محرم، واقعه عاشورا، قیام امام حسین(ع) و ... به کودکان ما عرضه می‌دارند.

 حسینیه کودک؛ ابتکار جالب فرهنگی در مشهد +عکس


صادقی در خصوص برنامه‌های اجرایی در حسینیه‌های کودک سطح شهر گفت: در این حسینیه‌ها واقعه عاشورا، قیام امام حسین(ع) و ... از طریق عمو روحانی که که در امر کودک و نوجوان تخصص دارد و در قالب اشعار عاشورایی، همخوانی، داستان و... به زبان کودکانه منتقل می‌شود.

 حسینیه کودک؛ ابتکار جالب فرهنگی در مشهد +عکس


وی در ادامه مشروح کرد: برنامه در حسینه‌های کودک با دعوت از مخاطبان و تلاوت قرآن آغاز می‌شود؛ سپس عمو روحانی حاضر در حسینیه متناسب با سیر اتفاقات عاشورا در هرشب، در قالب داستانهای عاشورایی مطلب را با زبان کودکانه بیان میکند.


در نهایت روضه کودکانه و قابل فهم برای مخاطبان گفته میشود و مراسم سینه‌زنی با استفاده از مداحان خردسال در هر تشکل و مسجد و حسینیه انجام می‌گیرد. مراسم با دعای کودکان و آموزش نحوه‌ی دعا کردن به آن‌ها پایان می‌پذیرد.

 حسینیه کودک؛ ابتکار جالب فرهنگی در مشهد +عکس


وی با اشاره به ظرفیت حسینیه‌های کودک گفت: هر حسینیه خدمات خود را در هر شب برای 200 کودک و نوجوان پیش‌بینی کرده است؛ در مجموع پیش بینی می‌شود تا پایان دهه اول محرم که پایان این طرح نیز خواهد بود، حدود 30 هزار کودک مشهدی از این طرح منتفع شوند.

 حسینیه کودک؛ ابتکار جالب فرهنگی در مشهد +عکس


وی افزود: در کنار راه‌اندازی این حسینیه‌ها ایستگاه‌های صلواتی ویژه کودکان نیز در سطح شهر راه‌اندازی شده است؛ در این ایستگاه‌ها کودکان به نقاشی و رنگ‌آمیزی با موضوع عاشورا و واقعه کربلا می پردازند و مربی حاضر در ایستگاه خیلی مختصر  کودکان را با واقعه عاشورا آشنا می‌سازد.

 حسینیه کودک؛ ابتکار جالب فرهنگی در مشهد +عکس


صادقی با بیان اینکه تبلیغات برگزاری این حسینیه توسط اداره تبلیغات سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری مشهد و اطلاع رسانی در شبکه‌های مجازی انجام شده است؛ افزود: سعی کردیم زمان برنامه‌های اجرایی در حسینیه‌های کودک همزمان با برگزاری مراسمات عزاداری بزرگسالان و ترجیحا در مکان‌های نزدیک به هم باشد تا حضور مخاطبان راحت‌تر صورت گیرد.

 حسینیه کودک؛ ابتکار جالب فرهنگی در مشهد +عکس


وی در پایان با اشاره به اهمیت انتقال پیام عاشورا و انقلابی به کودکان گفت: محرم فرصت مغتنمی است که نباید از دست رود؛ این وظیفه ماست که در مجالس عزاداری بستری مناسب برای انتقال مفاهیم ارزشی و به روز برای  کودکانمان ایجاد کنیم. کودکان ما نباید احساس کنند؛ در عزاداری‌های محرم دیده نمی‌شوند و بدون نقش هستند. باید در عزاداری‌های محرم نقش و جایگاه کودکان دیده شود تا آنها بتوانند فراخور سن و سال و روحیات خود در کنار سایر همسالانشان به عزاداری بپردازند.


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • پری ۱۷:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۴
    0 0
    خیلی عالی ست من دیشب چندتا عکس کودک در حسینیه میخواستم پیدانکردم ..
  • دوست ۰۶:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۰
    0 0
    عالی هست کار فرهنگی باید اولین مخاطبش کودک باشد چرا که نقش زدن در کودکی مثل نقش بر سنگ پایدار است

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس